日本史46 Japanese history 46
市民文化の発達
Development of Civic culture
岸田劉生(きしだ・りゅうせい)Ryūsei Kishida
安井曾太郎(やすい・そうたろう)Sōtarō Yasui
横山大観(よこやま・たいかん)Yokoyama Taikan
タワー・ブリッジ Tower Bridge 2010年(平成22年)
タワー・ブリッジ Tower Bridge 2010年(平成22年)
タワー・ブリッジ Tower Bridge 2010年(平成22年)
探偵事務所 Detective
Office 雑居ビル Mixed residence building 2015年(平成27年)
探偵事務所 Detective Office 雑居ビル Mixed
residence building 2015年(平成27年)
探偵事務所 Detective Office 雑居ビル Mixed
residence building 2015年(平成27年)
煉瓦造りの銀行 Brick Bank 2016年(平成28年)
煉瓦造りの銀行 Brick Bank 2016年(平成28年)
煉瓦造りの銀行 Brick Bank 2016年(平成28年)
ビッグ・ベン Big
Ben 2016年(平成28年)
ビッグ・ベン Big
Ben 2016年(平成28年)
街の本屋 Bookshop 2020年(令和2年)
街の本屋 Bookshop 2020年(令和2年)
街の本屋 Bookshop 2020年(令和2年)
にぎやかな街角 Assembly Square 2017年(平成29年)
にぎやかな街角 Assembly Square 2017年(平成29年)
にぎやかな街角 Assembly Square 2017年(平成29年)
ダイナー Diner 食堂車に似た道路沿いの簡易食堂 2018年(平成30年)
ダイナー Diner 食堂車に似た道路沿いの簡易食堂 2018年(平成30年)
街角の自動車整備工場 Corner Garage 2019年(平成31年)
街角の自動車整備工場 Corner Garage 2019年(平成31年)
石井柏亭(いしい・はくてい)Ishii Hakutei
第12章 Chapter
12
大正デモクラシーTaisho democracy
第5節 Section
5
市民文化の発達
Development of Civic culture
天皇機関説(てんのう・きかんせつ)the imperial agency
theory
思想・学問・教育
Thought, Scholarship, Education
大正政変(たいしょう・せいへん)Taishō political crisis以来、著しく発展した議会政治parliamentary
politics・政党内閣制party cabinet
system実現の声は、新しい憲法学説constitutional
theoriesや政治学説political
theoriesを生み出した。
Since the Taisho Coup, calls for the
realization of parliamentary politics and a party cabinet system have developed
significantly, giving rise to new constitutional theories and political theories.
美濃部達吉(みのべ・たつきち)Tatsukichi Minobe
上杉慎吉(うえすぎ・しんきち)Uesugi Shinkichi
憲法学説constitutional
theoryとしては、東大教授professor at
the University of Tokyo美濃部達吉(みのべ・たつきち)Tatsukichi Minobeが、国家the stateを法人corporationとみて、主権sovereigntyは国家the stateにあり天皇the emperorは国家統治national
governanceの機関the organであるとする天皇機関説(てんのう・きかんせつ)the imperial agency theoryを主張し、上杉慎吉(うえすぎ・しんきち)Uesugi Shinkichiらの天皇主権論theory of imperial sovereigntyとの間に激しい論争fierce controversy(1912年(大正1年)~1913年(大正2年))を引き起こしたが、市民社会civil societyの強力な世論strong public opinionに支えられて支配的な学説dominant theoryとなった。
Regarding constitutional theory, Tatsukichi
Minobe, a professor at the University of Tokyo, advocated the imperial agency
theory, which views the state as a corporation, holds sovereignty in the state,
and the emperor is the organ of national governance, and Shinkichi Uesugi.
Shinkichi and others' theory of imperial sovereignty caused a fierce
controversy (1912-1913), but it became the dominant theory supported by strong
public opinion in civil society. It became.
吉野作造(よしの・さくぞう)Sakuzō Yoshino
政治学説political
theoryとしては、東大教授professor at
the University of Tokyo吉野作造(よしの・さくぞう)Sakuzō Yoshinoが民本主義(みんぽん・しゅぎ)Minpon Shugi(one form of Democracy)を唱え、民衆の世論public
opinionを尊重しつつ衆議院the House of
Representativesを基礎とする政党内閣制political party cabinet systemを主張した。
As a political theory, Sakuzo Yoshino, a
professor at the University of Tokyo, advocated democratism, advocating a
political party cabinet system based on the House of Representatives while respecting
public opinion.
森戸辰男(もりと・たつお)Morito Tatsuo
高畠素之(たかばたけ・もとゆき)Motoyuki Takabatake
これらとともに大正時代the Taisho eraの思想界the world of thoughtを特徴づけたのは、社会主義思想socialist thoughtの発達developmentであった。
Along with these, what characterized the
world of thought during the Taisho era was the development of socialist
thought.
当初は、森戸事件(もりと・じけん)Morito incidentに見られるように政府の厳しい警戒the government's strict precautionsのなかで十分な研究はできなかったものの、1920年(大正9年)前後頃からの労農運動the worker-peasant movementの発展とともに、哲学philosophy・経済学economics・歴史学historyなどの分野におけるマルクス主義的研究Marxist researchが起こって次第に広がり、『資本論(しほんろん)Capital』も高畠素之(たかばたけ・もとゆき)Motoyuki Takabatakeによって初めて完訳された。
At first, sufficient research was not
possible due to the government's strict precautions as seen in the Morito
Incident, but with the development of the worker-peasant movement around 1920
(Taisho 9), philosophy, economics, and history were studied. Marxist research
in such fields began and gradually spread, and ``Das Kapital'' was also
completely translated for the first time by Motoyuki Takabatake.
大杉栄(おおすぎ・さかえ)Ōsugi Sakae
荒畑寒村(あらはた・かんそん)Kanson Arahata
1910年代に、大杉栄(おおすぎ・さかえ)Ōsugi Sakaeや荒畑寒村(あらはた・かんそん)Kanson Arahataらは『近代思想Modern
Thought』・『文明批評Bunmei
Critique』・『労働新聞Rōdō Shimbun』を発刊publishedしていたが、厳しい弾圧severely suppressedを受けた。
In the 1910s, Osugi Sakae, Arahata Kanson, and
others published ``Modern Thought,'' ``Bunmei Critique,'' and ``Rōdō Shimbun,''
but they were severely suppressed.
堺利彦(さかい・としひこ)Sakai
Toshihiko
山川均(やまかわ・ひとし)Hitoshi Yamakawa
また堺利彦(さかい・としひこ)Sakai Toshihikoも、山川均(やまかわ・ひとし)Hitoshi
Yamakawaらの参加を得て『新社会New Society』を発刊したが、厳しい警戒strict
precautionsで十分な活動はできなかった。
Toshihiko Sakai also published ``New
Society'' with the participation of Hitoshi Yamakawa and others, but he was
unable to carry out sufficient activities due to strict precautions.
森戸辰男(もりと・たつお)Morito Tatsuo
大内兵衛(おおうち・ひょうえ)Ōuchi Hyōe
森戸事件(もりと・じけん)Morito incident
東京帝国大学助教授assistant
professor at Tokyo Imperial Universityの森戸辰男(もりと・たつお)Morito Tatsuoが、1920年(大正9年)に経済学部機関誌the Faculty
of Economics magazine『経済学研究Economic Research』の創刊号the first issueに載せた「クロポトキンの社会思想の研究study of Kropotkin's social thought」が危険思想dangerous ideaとみなされ、森戸辰男(もりと・たつお)Morito Tatsuoと発行人the publisher大内兵衛(おおうち・ひょうえ)Ōuchi Hyōe助教授Assistant Professorの2人が休職処分placed on administrative leaveとなり、有罪guiltyにされた事件。
Tatsuo Morito, an assistant professor at
Tokyo Imperial University, published a ``study of Kropotkin's social thought''
in the first issue of the Faculty of Economics magazine ``Economic Research''
in 1920 (Taisho 9), which was deemed to be a dangerous idea. Tatsuo Morito and
the publisher, Assistant Professor Hyoe Ouchi, were placed on administrative leave
and found guilty.
これは、学問・思想に対する弾圧suppression of academics and ideasとして非常な反響tremendous reactionを呼んだが、昭和the Showa eraに入って次々起こる弾圧the series of suppressionsへの第一歩the first stepでもあった。
This caused a tremendous reaction as a
suppression of academics and ideas, but it was also the first step in the
series of suppressions that would occur in the Showa era.
本多光太郎(ほんだ・こうたろう)Kotaro Honda
平賀譲(ひらが・ゆずる)Yuzuru Hiraga
この時代も、自然科学natural sciencesは、前代に続いて軍事・産業the military and industryと結びついて発達developedしたが、前代と比べた場合の特徴は、重工業heavy industryの発達に伴う科学技術研究scientific and technological researchの発展(たとえば本多光太郎(ほんだ・こうたろう)Kotaro HondaのKS磁石鋼KS magnet steelの発明(1917年(大正6年))、平賀譲(ひらが・ゆずる)Yuzuru
Hiragaによる軍艦設計warship
designなど)と、各種研究機関various
research institutesの設立の急速な進展とにあった。
In this period as well, the natural sciences
developed in conjunction with the military and industry, just as they had in
the previous era, but compared to the previous era, a distinctive feature was
the development of scientific and technological research that accompanied the
development of heavy industry (for example, Kotaro Honda). This was due to the
invention of KS magnet steel by Kotaro (1917), the warship design by Yuzuru
Hiraga, etc., and the rapid progress in the establishment of various research
institutes.
しかし、この時代の学問の全体的動向について最も目に付くのは、社会科学social sciences・人文科学humanitiesが、社会秩序social orderの矛盾contradictionsの激化とともに著しい発達を遂げたことである。
However, what is most noticeable about the
overall academic trends of this era is that the social sciences and humanities
achieved remarkable development as the contradictions in the social order
intensified.
福田徳三(ふくだ・とくぞう)Tokuzō Fukuda
櫛田民蔵(くしだ・たみぞう)Kushida Tamizō
美濃部達吉(みのべ・たつきち)Tatsukichi Minobeの天皇機関説(てんのう・きかんせつ)the imperial agency theoryや、政治学political scienceにおける吉野作造(よしの・さくぞう)Sakuzō Yoshinoの民本主義(みんぽん・しゅぎ)Minpon Shugi(one form of Democracy)の主張のほか、経済学economicsでは、福田徳三(ふくだ・とくぞう)Tokuzō Fukudaが社会政策学会派Social Policy Academy factionに属して経済理論economic theory・社会政策social policy・労働問題labor issuesなど多方面の研究を進め、河上肇(かわかみ・はじめ)Hajime Kawakami・櫛田民蔵(くしだ・たみぞう)Kushida Tamizōらによってマルクス主義Marxismの研究が進められた。
In addition to Tatsukichi Minobe's theory of
the imperial agency and Sakuzo Yoshino's advocacy of civil rights in political
science, Tokuzo Fukuda, who belonged to the Social Policy Academy faction in
economics, focused on economic theory, social policy, and labor issues. He
carried out research in a variety of fields, including Hajime Kawakami and
Mizou Kushida, who advanced the study of Marxism.
河上肇(かわかみ・はじめ)Hajime Kawakami
『貧乏物語(びんぼう・ものがたり)Poverty Story』を著した河上肇(かわかみ・はじめ)Hajime Kawakamiは、1919年(大正8年)に雑誌magazine『社会問題研究Social
Problem Research』を創刊してマルクス主義経済学Marxist economicsの普及啓蒙spread and enlightenを行った。
Hajime Kawakami, who wrote ``Poverty
Story'', founded the magazine ``Social Problem Research'' in 1919 (Taisho 8) to
spread and enlighten Marxist economics.
西田幾多郎(にしだ・きたろう)Kitaro Nishida
哲学philosophyでは、オイケンEucken、ベルグソンBergsonなどの新理想主義哲学new idealist
philosophiesが新たに紹介されたが、西田幾多郎(にしだ・きたろう)Kitaro Nishidaは、ドイツ観念論哲学German idealist philosophyに東洋思想Eastern thoughtを加味して独自の観念論体系system of idealismを打ち立てた。
In philosophy, new idealist philosophies
such as Eucken and Bergson were introduced, but Kitaro Nishida established his
own system of idealism by adding Eastern thought to German idealist philosophy.
『善の研究(ぜんのけんきゅう)Study of Goodness』は、その代表的著作である。
``Study of Goodness'' is his representative
work.
田中王堂(たなか・おうどう)Tanaka Ōdō
桑木厳翼(くわき・げんよく)Kuwaki Gen’yoku
そのほか、田中王堂(たなか・おうどう)Tanaka Ōdōはプラグマティズムpragmatismを研究し、桑木厳翼(くわき・げんよく)Kuwaki Gen’yokuはカントKantの研究で名高い。
In addition, Ohdo Tanaka is famous for his
research on pragmatism, and Genyoku Kuwaki is famous for his research on Kant.
白鳥庫吉(しらとり・くらきち)Shiratori Kurakichi
津田左右吉(つだ・そうきち)Tsuda Sōkichi
歴史学the field of historyでは、白鳥庫吉(しらとり・くらきち)Shiratori Kurakichiが中国古代史ancient Chinese history・西域史the history of the Western regionに関する研究で国際的評価を受ける業績を残したが、その弟子の津田左右吉(つだ・そうきち)Tsuda Sōkichiは、『神代史の研究(じんだいし・の・けんきゅう)History of the Age of Gods』などで日本古代史ancient Japanese historyに独自の合理主義的研究rationalist researchを進め、また国民的視野national perspectiveに基づく思想史の研究research on the history of ideasに新生面を開いた。
In the field of history, Kurakichi
Shiratori's research on ancient Chinese history and the history of the Western
region left behind achievements that received international acclaim, but his
disciple Sokichi Tsuda published the book ``History of the Age of Gods''. He
advanced his own rationalist research into ancient Japanese history through
works such as ``Research'' and opened up a new field of research on the history
of ideas based on a national perspective.
内藤湖南(ないとう・こなん)Naitō Konan
西田直二郎(にしだ・なおじろう)Nishida Naojiro
三浦周行(みうら・ひろゆき)Miura Hiroyuki
このほかに、中国史Chinese historyの内藤湖南(ないとう・こなん)Naitō Konan、文化史学cultural historyを展開した西田直二郎(にしだ・なおじろう)Nishida Naojiro、日本法制史the history of Japanese legal systemsの三浦周行(みうら・ひろゆき)Miura Hiroyukiなどが知られる。
Other well-known scholars include Konan
Naito, who studied Chinese history, Naojiro Nishida, who developed cultural
history, and Hiroyuki Miura, who studied the history of Japanese legal systems.
柳田国男(やなぎた・くにお)Kunio Yanagita
また柳田国男(やなぎた・くにお)Kunio Yanagitaは日本民俗学Japanese Folklore studiesの創始者として知られる。
Kunio Yanagi is also known as the founder of
Japanese folklore.
武者小路実篤(むしゃのこうじ・さねあつ)Saneatsu
Mushanokōji
志賀直哉(しが・なおや)Naoya Shiga
有島武郎(ありしま・たけお)Takeo Arishima
里見弴(さとみ・とん)Ton Satomi
長与善郎(ながよ・よしろう)Yoshirō Nagayo
文学Literature
明治末期the end of
the Meiji periodの1910年(明治43年)、雑誌magazine『白樺(しらかば)Shirakaba』を創刊foundedして人道主義humanitarianism・理想主義idealismを掲げた武者小路実篤(むしゃのこうじ・さねあつ)Saneatsu Mushanokōji・志賀直哉(しが・なおや)Naoya Shiga・有島武郎(ありしま・たけお)Takeo Arishima・里見弴(さとみ・とん)Ton Satomi・長与善郎(ながよ・よしろう)Yoshirō Nagayoら学習院出身者のグループA group of Gakushuin graduatesは白樺派(しらかばは)Shirakabaha groupと呼ばれ、第一次世界大戦World War I中の好景気economic boomと、大正デモクラシーTaisho
democracyの風潮trendに支えられ、人々の心をとらえた。
In 1910, at the end of the Meiji period,
Mushanokoji Saneatsu and Shiga Naoya founded the magazine Shirakaba and
advocated humanitarianism and idealism. ・A group of
Gakushuin graduates, including Takeo Arishima, Satomiton, and Yoshio Nagayo,
was known as the Shirakabaha group, which was founded during the economic boom
during World War I and during the Taisho Era. Supported by the trend of
democracy, it captured the hearts of the people.
久米正雄(くめ・まさお)Masao Kume
芥川龍之介(あくたがわ・りゅうのすけ)Ryūnosuke
Akutagawa
菊池寛(きくち・かん)Kan Kikuchi
山本有三(やまもと・ゆうぞう)Yūzō Yamamoto
大正時代the Taisho
periodに入って久米正雄(くめ・まさお)Masao
Kume・芥川龍之介(あくたがわ・りゅうのすけ)Ryūnosuke Akutagawa・菊池寛(きくち・かん)Kan Kikuchi・山本有三(やまもと・ゆうぞう)Yūzō Yamamotoらは雑誌magazine『新思潮(しんしちょう)Shinshicho』を復刊republished(1914年(大正3年))し、近代的な理知主義modern
intellectualismを唱えて白樺派(しらかばは)the Shirakaba schoolに対抗した(新思潮派(しんしちょうは)Shinshichoha)。
In the Taisho period, Masao Kume, Ryunosuke
Akutagawa, Hiroshi Kikuchi, and Yuzo Yamamoto republished the magazine Shinshicho
(1914), advocating modern intellectualism and establishing the Shirakaba
school. (Shinchoha).
広津和郎(ひろつ・かずお)Kazuo Hirotsu
葛西善蔵(かさい・ぜんぞう)Zenzō Kasai
宇野浩二(うの・こうじ)Kōji Uno
佐藤春夫(さとう・はるお)Haruo Satō
久保田万太郎(くぼた・まんたろう)Mantarō Kubota
そのほか、早稲田大学出身graduated from Waseda Universityの広津和郎(ひろつ・かずお)Kazuo Hirotsu・葛西善蔵(かさい・ぜんぞう)Zenzō Kasai・宇野浩二(うの・こうじ)Kōji Unoらは自然主義naturalismの流れをくんで、早稲田派(わせだは)the Waseda schoolと呼ばれ、慶応大学出身graduates from Keio Universityで反自然主義的anti-naturalistic・耽美的aesthetic傾向をもった佐藤春夫(さとう・はるお)Haruo Satō・久保田万太郎(くぼた・まんたろう)Mantarō Kubotaらの三田派(みたは)The Mita schoolも活躍した。
In addition, Kazuo Hirotsu, Zenzo Kasai, and
Koji Uno, who graduated from Waseda University, are descendants of naturalism
and are called the Waseda school, while graduates from Keio University are anti-naturalistic
and aesthetic. The Mita school, consisting of Haruo Sato and Mantaro Kubota,
was also active.
しかし、第一次世界大戦World War I後のわが国の社会矛盾the social contradictionsが深く激しくなるにつれて、文学界the literary worldの動向にも大きな動揺と変化が現れた。
However, as the social contradictions in our
country became deeper and more intense after World War I, major turmoil and
changes appeared in trends in the literary world.
有島武郎(ありしま・たけお)Takeo Arishima
武者小路実篤(むしゃのこうじ・さねあつ)Saneatsu
Mushanokōji
白樺派(しらかばは)the Shirakaba schoolの理想主義The idealismは社会矛盾social contradictionsの前に無力となり、有島武郎(ありしま・たけお)Takeo Arishimaは社会主義socialismに目覚め、プロレタリア文学proletarian literatureを唱えながらその立場に入りきれず自殺committed suicideし、武者小路実篤(むしゃのこうじ・さねあつ)Saneatsu Mushanokōjiは、階級対立class conflictsを超越した勤労と芸術の調和work and art could harmonizeする「新しい村new village」造りを試みたが失敗した。
The idealism of the Shirakaba school became
powerless in the face of social contradictions, and Takeo Arishima awakened to
socialism and advocated proletarian literature, but was unable to accept that
position and committed suicide. Atsu) attempted to create a ``new village''
where work and art could harmonize, transcending class conflicts, but failed.
谷崎潤一郎(たにざき・じゅんいちろう)Jun'ichirō
Tanizaki
永井荷風(ながい・かふう)Kafū Nagai
また激化する社会矛盾social contradictionsとの直接のかかわりを避けて、反俗anti-vulgarity・官能sensuality・詩情poetryの世界にひたった谷崎潤一郎(たにざき・じゅんいちろう)や永井荷風(ながい・かふう)は耽美派(たんびは)と呼ばれ、『明星Myojo』・『スバルSubaru』・『三田文学Mita Bungaku』などに拠った作家のうちにもこの傾向は強かった。
In addition, Junichiro Tanizaki and Kafu
Nagai, who avoided direct involvement with the intensifying social
contradictions and immersed themselves in the world of anti-vulgarity,
sensuality, and poetry, were considered aestheticists. This tendency was also strong
among the writers who were called ``Myojo'', ``Subaru'', ``Mita Bungaku'', etc.
長塚節(ながつか・たかし)Takashi Nagatsuka
秋田雨雀(あきた・うじゃく)Ujaku Akita
しかし、『土(つち)Tsuchi』を著した長塚節(ながつか・たかし)Takashi Nagatsukaや秋田雨雀(あきた・うじゃく)Ujaku Akitaなど、民衆的立場に近づく作家も現れ、労働者の作家worker writers自身によるプロレタリア文学proletarian literatureが生まれてきた。
However, some writers, such as Nagatsuka
Takashi and Akita Ujaku, who wrote ``Tsuchi'', appeared, and proletarian
literature by worker writers themselves began to emerge. I was born.
藤森成吉(ふじもり・せいきち)Fujimori Seikichi
葉山嘉樹(はやま・よしき)Yoshiki Hayama
1921年(大正10年)に創刊された雑誌『種蒔く人(たねまく・ひと)Tane maku Hito』はその中心であり、次いで『文芸戦線(ぶんげい・せんせん)Bungei sensen』(1924年(大正13年))が創刊され、そのなかから藤森成吉(ふじもり・せいきち)Fujimori Seikichi『渡辺崋山(わたなべ・かざん)Watanabe Kazan』・葉山嘉樹(はやま・よしき)Yoshiki Hayama『海に生くる人々(うみにいくる・ひとびと)People Living in the Sea』などが生まれた。
The magazine ``Seed Sower'', which was
launched in 1921 (Taisho 10), was the centerpiece, followed by ``Bungei
Sensen'' (1924), among which Fujimori Seikichi (Fujimori Jo Kichi) ``Watanabe Kazan''
and Hayama Yoshiki's ``People Living in the Sea'' were born.
中里介山(なかざと・かいざん)Nakazato Kaizan
吉川英治(よしかわ・えいじ)Eiji Yoshikawa
大仏次郎(おさらぎ・じろう)Jirō Osaragi
菊池寛(きくち・かん)Kan Kikuchi
直木三十五(なおき・さんじゅうご)Sanjugo Naoki
江戸川乱歩(えどがわ・らんぽ)Edogawa Ranpo
大衆文学(たいしゅう・ぶんがく)popular literature
新聞newspapers・雑誌magazinesなどの発行に伴って、娯楽本位の読物entertainment-oriented
reading materialが多く書かれるようになった。
With the publication of newspapers and
magazines, more and more entertainment-oriented reading material began to be
written.
中里介山(なかざと・かいざん)Nakazato Kaizan『大菩薩峠(だいぼさつとうげ)Daibosatsu Pass』、吉川英治(よしかわ・えいじ)Eiji Yoshikawa『宮本武蔵(みやもと・むさし)Miyamoto Musashi』、大仏次郎(おさらぎ・じろう)Jirō Osaragi『鞍馬天狗(くらま・てんぐ)Kurama Tengu』などが多くの読者を獲得し、そのほか菊池寛(きくち・かん)Kan Kikuchiも大衆文学(たいしゅう・ぶんがく)popular literatureに入るようになり、直木三十五(なおき・さんじゅうご)Sanjugo Naoki・江戸川乱歩(えどがわ・らんぽ)Edogawa Ranpoなどが出た。
Daibosatsu Pass by Kaizan Nakazato, Miyamoto
Musashi by Eiji Yoshikawa, Kurama Tengu by Jiro Osaragi, and others have gained
many readers, as well as Hiroshi Kikuchi. He began to enter popular literature,
with artists such as Sanjugo Naoki and Ranpo Edogawa.
夏目漱石(なつめ・そうせき)Natsume Sōseki
鈴木三重吉(すずき・みえきち)Miekichi Suzuki
児童文学(じどう・ぶんがく)Children's literature
夏目漱石(なつめ・そうせき)Natsume Sōseki門下の鈴木三重吉(すずき・みえきち)Miekichi Suzukiは小説novelsから童話children's storiesに転じ、1918年(大正7年)に童話童謡the
children's story and nursery rhyme雑誌magazine『赤い鳥(あかいとり)Akai tori』を創刊し、児童文化children's cultureの発展に尽くし、のちの生活綴方(せいかつつづりかた)how to spell life運動movementにも影響を与えた。
Miekichi Suzuki, a disciple of Soseki,
turned from novels to children's stories, and in 1918 (Taisho 7), he launched
the children's story and nursery rhyme magazine ``Akai Tori'', devoted himself
to the development of children's culture, and later created a book about how to
spell life. (1) It also influenced the movement.
高村光太郎(たかむら・こうたろう)Kōtarō Takamura
野口米次郎(のぐち・よねじろう)Yonejirō Noguchi
千家元麿(せんげ・もとまろ)Senge Motomaro
佐藤春夫(さとう・はるお)Haruo Satō
室生犀星(むろう・さいせい)Murō Saisei
萩原朔太郎(はぎわら・さくたろう)Sakutarō Hagiwara
詩poetryでは、象徴詩symbolic
poemsに高村光太郎(たかむら・こうたろう)Kōtarō Takamura・野口米次郎(のぐち・よねじろう)Yonejirō Noguchiら、抒情詩lyrical poemsに千家元麿(せんげ・もとまろ)Senge Motomaro・佐藤春夫(さとう・はるお)Haruo Satō・室生犀星(むろう・さいせい)Murō Saisei・萩原朔太郎(はぎわら・さくたろう)Sakutarō Hagiwaraらが出た。
In terms of poetry, symbolic poems include
Kotaro Takamura and Yonejiro Noguchi, and lyrical poems include Motomaro Senke,
Haruo Sato, Saisei Murou, and Sakutaro Hagiwara. Sakutaro) and others appeared.
島木赤彦(しまき・あかひこ)Shimaki Akahiko
斎藤茂吉(さいとう・もきち)Mokichi Saitō
歌壇the poetry worldではアララギ派the Araragi
schoolが中心で、島木赤彦(しまき・あかひこ)Shimaki Akahiko・斎藤茂吉(さいとう・もきち)Mokichi Saitōらが名高い。
In the poetry world, the Araragi school is
the main group, and Akahiko Shimaki and Mokichi Saito are famous.
坪内逍遥(つぼうち・しょうよう)Tsubouchi Shōyō
島村抱月(しまむら・ほうげつ)Hogetsu Shimamura
松井須磨子(まつい・すまこ)Sumako Matsui
音楽Music・演劇Theater
新劇の発達Development
of Shingeki
坪内逍遥(つぼうち・しょうよう)Tsubouchi Shōyōと島村抱月(しまむら・ほうげつ)Hogetsu Shimamuraの文芸協会(ぶんげい・きょうかい)The Literary Associationは、1913年(大正2年)に解散したが、松井須磨子(まつい・すまこ)Sumako Matsuiらと1913年(大正2年)に芸術座(げいじゅつざ)Geijutsu-zaを結成した。
The Literary Association of Shoyo Tsubouchi
and Hogetsu Shimamura was disbanded in 1913 (Taisho 2), but Sumako Matsui and others
formed a literary association in 1913 (Taisho 2). Geijutsu-za was formed in 1913.
『人形の家(にんぎょうの・いえ)A Doll's House』
この芸術座(げいじゅつざ)Geijutsu-zaによる『人形の家(にんぎょうの・いえ)A Doll's House』の上演は、松井須磨子(まつい・すまこ)Sumako Matsuiの名演技とともに有名であった。
This production of ``A Doll's House'' by
Geijutsuza was famous for its outstanding performance by Sumako Matsui.
小山内薫(おさない・かおる)Kaoru Osanai
二代目市川左団次(にだいめ・いちかわ・さだんじ)Ichikawa
Sadanji II
いっぽう小山内薫(おさない・かおる)Kaoru Osanai・二代目市川左団次(にだいめ・いちかわ・さだんじ)Ichikawa Sadanji IIによって作られた自由劇場(じゆう・げきじょう)the Jiyu Gekijoは、1919年(大正8年)の公演を最後に自然消滅したが、わが国の近代的な新劇(しんげき)Shingeki(new drama)の基礎は、文芸協会(ぶんげい・きょうかい)The Literary Associationと自由劇場(じゆう・げきじょう)the Jiyu Gekijoによって築かれたといえる。
On the other hand, the Jiyu Gekijo, created
by Kaoru Osanai and the second generation Sadanji Ichikawa, disappeared
naturally after its last performance in 1919 (Taisho 8), but the basis of
Japan's modern new drama is the literary arts. It can be said that it was built
by the association and the Free Theater.
築地小劇場(つきじ・しょうげきじょう)the Tsukiji
Small Theater
しかし、近代演劇modern theaterの発達に画期的な役割を果たしたのは、なんといっても築地小劇場(つきじ・しょうげきじょう)the Tsukiji Small Theaterであった。
However, it was the Tsukiji Small Theater
that played a groundbreaking role in the development of modern theater.
土方与志(ひじかた・よし)Yoshi Hijikata
1924年(大正13年)、小山内薫(おさない・かおる)Kaoru Osanaiはドイツの表現主義演劇German expressionist theaterを学んで帰国した土方与志(ひじかた・よし)Yoshi Hijikataとともに築地小劇場(つきじ・しょうげきじょう)the Tsukiji Small Theaterを創立し、自然主義作家naturalistic writersの翻訳劇translated plays、小山内薫(おさない・かおる)Kaoru Osanaiらの創作劇original playsを上演し好評を得た。
In 1924 (Taisho 13), Kaoru Osanai founded
the Tsukiji Small Theater with Yoshi Hijikata, who had returned to Japan after
studying German expressionist theater. A play created by Kaoru and others was
performed and was well received.
喜多村緑郎(きたむら・ろくろう)Kitamura Rokuro
沢田正二郎(さわだ・しょうじろう)Sawada Shōjirō
壮士芝居(そうし・しばい)sōshi playsから起こった新派劇(しんぱげき)Shinpa
Geki(a new school of theater)も、喜多村緑郎(きたむら・ろくろう)Kitamura Rokuroらが出て『不如帰(ほととぎす)Hototogisu』などの悲劇tragediesを取り上げ、また沢田正二郎(さわだ・しょうじろう)Sawada Shōjirōによって創立された新国劇(しん・こくげき)Shinkokugekiも、リアルな剣劇sword playsを取り入れ、ともに大衆演劇(たいしゅう・えんげき)Taishū engeki(theatre of/for the masses)としての地位を確立した。
Shinpa Geki, which evolved from Soushi
Shibai, featured tragedies such as ``Hototogisu,'' with the likes of Kitamura
Rokuro, and Shinkokugeki, founded by Shojiro Sawada, incorporated realistic
sword plays and both became popular with the masses. It has established itself
as a theater.
三浦環(みうら・たまき)Tamaki Miura
『蝶々夫人(ちょうちょう・ふじん)Madama Butterfly』
第一次世界大戦World War I中から世界的な音楽家world-famous
musiciansが次々と訪れ、これが近代音楽の発達development
of modern musicに大きな刺激となった。
Beginning during World War I, world-famous
musicians visited here one after another, and this served as a great stimulus
for the development of modern music.
声楽家vocalist三浦環(みうら・たまき)Tamaki Miuraの演じたオペラThe opera『蝶々夫人(ちょうちょう・ふじん)Madama Butterfly』は、欧米Europe and the United States各国の楽団orchestrasで高い評価を受けた。
The opera ``Madama Butterfly,'' performed by
vocalist Tamaki Miura, received high praise from orchestras in Europe and the
United States.
山田耕筰(やまだ・こうさく)Kōsaku Yamada
近衛秀磨(このえ・ひでまろ)Hidemaro Konoye
また山田耕筰(やまだ・こうさく)Kōsaku Yamadaは1925年(大正14年)に日本交響楽協会Japan
Symphony Orchestraを作ったが、はじめこれに加わっていた近衛秀磨(このえ・ひでまろ)Hidemaro Konoyeらは翌1926年(大正15年)に新交響楽団New Symphony
Orchestraを結成した。
Furthermore, Kosaku Yamada created the Japan
Symphony Orchestra in 1925 (Taisho 14), and Hidema Konoe and others who had
originally joined this formed the New Symphony Orchestra in 1926 (Taisho 15).
宮城道雄(みやぎ・みちお)Michio Miyagi
また筝曲(そうきょく)the kotoに宮城道雄(みやぎ・みちお)Michio Miyagiが出て、新風を吹き込んだ。
Michio Miyagi also appeared on the koto,
bringing a breath of fresh air.
岸田劉生(きしだ・りゅうせい)Ryūsei Kishida
高村光太郎(たかむら・こうたろう)Kōtarō Takamura
美術Art
大正期the Taisho
periodには、まず洋画界Western
painting worldに新しい動きnew movementsが目立ってきた。
In the Taisho period, new movements first
became noticeable in the Western film world.
かねてより、文展(ぶんてん)Bunten(文部省美術展覧会(もんぶしょう・びじゅつ・てんらんかい)the Ministry of Education Art Exhibition)の官僚風ないき方the bureaucratic
styleに飽き足らぬものを感じていた岸田劉生(きしだ・りゅうせい)Ryūsei Kishidaは、高村光太郎(たかむら・こうたろう)Kōtarō Takamuraらとともに、印象派Impressionism以後の絵画思想や作品painting ideas and worksの影響を受けて、1912年(大正1年)にフューザン会the Fuzan-kaiをつくり、洋画の近代化he modernization of Western paintingsに先鞭をつけた。
For some time, Ryusei Kishida had felt
dissatisfied with the bureaucratic style of the Bunten (Ministry of Education
art exhibition), and together with Kotaro Takamura and others, he began to
explore painting ideas and works after Impressionism. Influenced by this, he
founded the Fuzan-kai in 1912 (Taisho 1) and pioneered the modernization of
Western films.
岸田劉生(きしだ・りゅうせい)Ryūsei Kishida
しかし岸田劉生(きしだ・りゅうせい)Ryūsei Kishidaは、やがて一転して北欧クラシック絵画classical Nordic paintingsの感化を受け、克明な写実と深い内面表現を加えて、1914年(大正3年)に草土社(そうどしゃ)Sodoshaを結成し大きな影響を与えた。
However, Ryusei Kishida eventually changed
his mind and became influenced by classical Nordic paintings, adding clear
realism and deep inner expression, and in 1914 he formed Sodosha, which had a
great influence.
石井柏亭(いしい・はくてい)Ishii Hakutei
梅原龍三郎(うめはら・りゅうざぶろう)Ryūzaburō
Umehara
坂本繁二郎(さかもと・はんじろう)Sakamoto Hanjirō
安井曾太郎(やすい・そうたろう)Sōtarō Yasui
しかし洋画界Western painting world最大の出来事は、二科会(にかかい)NIKA ASSOCIATIONの結成であった。
However, the biggest event in the Western
film world was the formation of the Nikaka Association.
1914年(大正3年)石井柏亭(いしい・はくてい)Ishii Hakutei・梅原龍三郎(うめはら・りゅうざぶろう)Ryūzaburō Umehara・坂本繁二郎(さかもと・はんじろう)Sakamoto Hanjirōらは文展(ぶんてん)Bunten(文部省美術展覧会(もんぶしょう・びじゅつ・てんらんかい)the Ministry of Education Art Exhibition)を離脱leftし、二科会(にかかい)NIKA
ASSOCIATIONを結成formedし、在野意識の新作風creating new works with an independent mindsetのもとで安井曾太郎(やすい・そうたろう)Sōtarō Yasuiらも加わった。
In 1914 (Taisho 3), Hakutei Ishii, Ryuzaburo
Umehara, Hanjiro Sakamoto, and others left the Bunten (Ministry of Education
art exhibition) and formed Nikakai, creating new works with an independent
mindset. Sotaro Yasui and others also joined the group under the wind.
梅原龍三郎(うめはら・りゅうざぶろう)Ryūzaburō
Umehara
岸田劉生(きしだ・りゅうせい)Ryūsei Kishida
さらに1922年(大正11年)には、旧日本美術院the former
Japan Art Academy洋画部the Western Painting
Departmentの脱退者those who leftが、梅原龍三郎(うめはら・りゅうざぶろう)Ryūzaburō Umeharaを加えて春陽会(しゅんようかい)Shunyo-kai art societyを結成formedし、岸田劉生(きしだ・りゅうせい)Ryūsei Kishidaらも参加joinedして洋画界the Western painting worldの一勢力となった。
Furthermore, in 1922 (Taisho 11), those who
left the Western Painting Department of the former Japan Art Academy formed the
Shunyoukai, with the addition of Ryuzaburo Umehara, and Ryusei Kishida and
others also joined and became a force in the Western painting world. It became.
横山大観(よこやま・たいかん)Yokoyama Taikan
下村観山(しもむら・かんざん)Kanzan Shimomura
二科会(にかかい)NIKA ASSOCIATIONの発足は美術界the art worldにさまざまな波紋を与えたが、日本画Japanese
paintingの分野でも、1914年(大正3年)、文展(ぶんてん)Buntenに不満を持つ横山大観(よこやま・たいかん)Yokoyama Taikan・(しもむらかんざん)下村観山(しもむら・かんざん)Kanzan Shimomuraらの旧日本美術院派The former Nippon Bijutsuin groupは、文展(ぶんてん)Buntenから独立independentし日本美術院(にほん・びじゅついん)Nihon Bijutsuinを再興re-establishedした。
The establishment of the Nika Society had
various ripples in the art world, and in the field of Japanese painting as well,
in 1914 (Taisho 3), Yokoyama Taikan and Shimomura Kanzan, who were dissatisfied
with the Bunten, The former Nippon Bijutsuin group, led by Zan), became independent
from Bunten and re-established the Nippon Bijutsuin.
前田青邨(まえだ・せいそん)Seison Maeda
安田靫彦(やすだ・ゆきひこ)Yukihiko Yasuda
小林古径(こばやし・こけい)Kokei Kobayashi
川端龍子(かわばた・りゅうし)Kawabata Ryūshi
小川芋銭(おがわ・うせん)Ogawa Usen
竹内栖鳳(たけうち・せいほう)Takeuchi Seihō
上村松園(うえむら・しょうえん)
この院展(いんてん)(日本美術院(にほん・びじゅついん)Nihon Bijutsuin)派The Inten schoolには、前田青邨(まえだ・せいそん)Seison Maeda・安田靫彦(やすだ・ゆきひこ)Yukihiko Yasuda・小林古径(こばやし・こけい)Kokei Kobayashi・川端龍子(かわばた・りゅうし)Kawabata Ryūshi・小川芋銭(おがわ・うせん)Ogawa Usenや、京都Kyotoの竹内栖鳳(たけうち・せいほう)Takeuchi Seihō・上村松園(うえむら・しょうえん)らが活躍した。
The Inten school included Seison Maeda,
Yukihiko Yasuda, Kokei Kobayashi, Ryushi Kawabata, Usen Ogawa, and Takeuchi
Seiho of Kyoto. Seiho) and Uemura Shoen were active.
朝倉文夫(あさくら・ふみお)Fumio Asakura
藤井浩祐(ふじい・こうすけ)Kosuke Fujii
高村光太郎(たかむら・こうたろう)Kōtarō Takamura
彫刻界the world of sculptureでは、明治末期the end of
the Meiji periodから起こった塑像plastic statuesがこの時代の主流となり、文展(ぶんてん)Buntenの朝倉文夫(あさくら・ふみお)Fumio Asakura、院展(いんてん)Intenの藤井浩祐(ふじい・こうすけ)Kosuke Fujii、ほかにロダンRodinの影響を受けた高村光太郎(たかむら・こうたろう)Kōtarō Takamuraらが、写実的手法realistic methodを進めてそれぞれ独自の作風を発展させた。
In the world of sculpture, the plastic statues
that arose from the end of the Meiji period became the mainstream during this
period, with artists such as Fumio Asakura of Bunten, Kosuke Fujii of Inten,
and Kotaro Takamura, who was influenced by Rodin. Kotaro and others advanced
the realistic method and developed their own unique styles.
1912年ストックホルムオリンピックThe 1912 Stockholm Olympics
生活文化の進展
Development of lifestyle culture
近代スポーツModern sportsは、学校・軍隊を通じて次第に広がり、オリンピックthe Olympicsにも1912年(明治45年)の第5回ストックホルム大会the 5th
Stockholm Games以来、次第に参加種目と参加選手が増えた。
Modern sports gradually spread through
schools and the military, and since the 5th Stockholm Games in 1912 (Meiji 45),
the number of participating events and athletes has gradually increased at the
Olympics.
日本活動写真(にほん・かつどうしゃしん)Nippon
Katsudō Shashin株式会社Kabushiki-gaisha(日活(にっかつ)Nikkatsu)
松竹キネマ(しょうちく・キネマ)Shochiku Cinema
映画Moviesも、1903年(明治36年)に浅草Asakusaに常設館permanent museumができて以来、大正時代the Taisho eraには次第に盛んとなり、1912年(大正1年)には日本活動写真(にほん・かつどうしゃしん)Nippon Katsudō Shashin株式会社Kabushiki-gaisha(日活(にっかつ)Nikkatsu)が、1920年(大正9年)には松竹キネマ(しょうちく・キネマ)Shochiku Cinemaが設立された。
Movies also gradually became popular in the
Taisho era after a permanent museum was opened in Asakusa in 1903 (Meiji 36),
and in 1912 (Taisho 1) Nippon Katsusha Photo Co., Ltd. (Nikkatsu) was
established, and in 1920 ( Shochiku Cinema was established in 1919.
当初は無声映画silent filmsだったが、大正末年the late Taisho eraには発声映画audible films(トーキーtalkies)が公開され、以後昭和初期the early Showa eraには大衆娯楽popular entertainmentとして盛んとなった。
Initially, they were silent films, but in
the late Taisho era, audible films (talkies) were released, and from then on,
they became popular as popular entertainment in the early Showa era.
ラジオ放送Radio
broadcasting
ラジオ放送Radio
broadcastingは、1924年(大正13年)に東京放送局Tokyo Broadcasting
Station(JOAK)・大阪放送局Osaka Broadcasting Station(JOBK)が放送を開始し、翌1926年(大正15年)には日本放送協会(にっぽん・ほうそう・きょうかい)Japan Broadcasting Corporationが創設され、やがて全国に拡大した。
Radio broadcasting began in 1924 (Taisho 13)
at the Tokyo Broadcasting Station (JOAK) and Osaka Broadcasting Station (JOBK),
and the following year, in 1926 (Taisho 15), the Japan Broadcasting Corporation
was established, and soon it spread nationwide. expanded to.
滝田樗陰(たきた・ちょいん)Takita Choin
『中央公論(ちゅうおうこうろん)Chūō Kōron(Central Review)』
吉野作造(よしの・さくぞう)Sakuzō Yoshino
第一次世界大戦World War I後、新聞newspapers・雑誌magazines、その他出版活動publishing
activitiesが新たに盛んになった。
After World War I, newspapers, magazines,
and other publishing activities flourished.
滝田樗陰(たきた・ちょいん)Takita Choinという名編集者famous editorを擁した『中央公論(ちゅうおう・こうろん)Chūō Kōron(Central Review)』は、1914年(大正3年)から吉野作造(よしの・さくぞう)Sakuzō Yoshinoを常連執筆者regular writerに迎えて、民本主義(みんぽん・しゅぎ)Minpon Shugi的風潮trendをリードした。
Chuokoron, which had a famous editor named
Choin Takita, had Sakuzo Yoshino as a regular writer from 1914 (Taisho 3), and
led the trend toward people's rights.
山本実彦(やまもと・さねひこ)Yamamoto Sanehiko
『改造(かいぞう)Kaizō』
1919年(大正8年)には、山本実彦(さねひこ)山本実彦(やまもと・さねひこ)Yamamoto Sanehikoが『改造(かいぞう)Kaizō』を創刊した。
In 1919 (Taisho 8), Sanehiko Yamamoto first
published ``Kaizen''.
やがて社会主義者socialistsに多く紙面を提供し、『中央公論(ちゅうおう・こうろん)Chūō Kōron(Central Review)』と並ぶ総合雑誌general magazineとなった。
Eventually, it provided a large amount of
space to socialists and became a general magazine on a par with Chuokoron.
石橋湛山(いしばし・たんざん)Tanzan Ishibashi
『東洋経済新報(とうよう・けいざい・しんぽう)Tōyō Keizai Shinpō』
『東洋経済新報(とうよう・けいざい・しんぽう)Tōyō Keizai Shinpō』(石橋湛山(いしばし・たんざん)Tanzan Ishibashiら)も急進的自由主義radical liberalismの主張を展開した。
Toyo Keizai Shimpo (Tanzan Ishibashi and
others) also advocated radical liberalism.
菊池寛(きくち・かん)Kan Kikuchi
『文藝春秋(ぶんげい・しゅんじゅう)Bungeishunjū』
野間清治(のま・せいじ)Seiji Noma
『キングKingu』
また1923年(大正12年)菊池寛(きくち・かん)Kan
Kikuchiによって文芸随筆誌literary
essay magazineとして創刊された『文藝春秋(ぶんげい・しゅんじゅう)Bungeishunjū』は、やがて総合雑誌general magazineに変わり、1925年(大正14年)野間清治(のま・せいじ)Seiji
Nomaの大日本雄弁会(だいにっぽん・ゆうべんかい)Greater Japan Oratorical Society講談社(こうだんしゃ)Kodanshaから大衆雑誌popular magazineとして『キングKingu』が創刊された。
Bungeishunju, which was first published in
1923 (Taisho 12) by Kikuchi Hiroshi as a literary essay magazine, eventually
became a general magazine, and in 1925 (Taisho 14) Noma Seiji's ``King'' was
launched as a popular magazine by Kodansha, Japan Orent Society.
また週刊誌Weekly magazinesも発行され始めた。
Weekly magazines also began to be published.
『大阪朝日新聞(おおさか・あさひ・しんぶん)Osaka Asahi Shimbun』
『大阪毎日新聞(おおさか・まいにち・しんぶん)Osaka Mainichi Shimbun』
新聞newspapersも、大正末期the late
Taisho periodに『大阪朝日新聞(おおさか・あさひ・しんぶん)Osaka Asahi Shimbun』と『大阪毎日新聞(おおさか・まいにち・しんぶん)Osaka Mainichi Shimbun』が100万部を突破した。
As for newspapers, ``Osaka Asahi Shimbun''
and ``Osaka Mainichi Shimbun'' exceeded 1 million copies in the late Taisho
period.
『現代日本文学全集(げんだいにほん・ぶんがくぜんしゅう)Complete Works of Modern Japanese Literature』
そして、昭和に入り、1926年(昭和1年)12月、改造社(かいぞうしゃ)Kaizōshaが『現代日本文学全集(げんだいにほん・ぶんがくぜんしゅう)Complete Works of Modern Japanese Literature』(全63冊)を1冊1円で刊行、30万部の予約を集め、ここに円本(えんぽん)the yen book時代が始まった。
Then, in December 1926 (Showa 1), Kaishosha
published ``Complete Works of Modern Japanese Literature'' (all 63 volumes) at
1 yen each, and 300,000 copies were reserved, and this is the yen book. The era
has begun.
岩波文庫(いわなみ・ぶんこ)Iwanami Bunko
1927年(昭和2年)から岩波文庫(いわなみ・ぶんこ)Iwanami Bunkoの刊行も開始された。
Publication of Iwanami Bunko began in 1927
(Showa 2).