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2024年1月5日金曜日

日本史46 Japanese history 46

市民文化の発達

Development of Civic culture

岸田劉生(きしだ・りゅうせい)Ryūsei Kishida


安井曾太郎(やすい・そうたろう)Sōtarō Yasui


横山大観(よこやま・たいかん)Yokoyama Taikan


タワー・ブリッジ Tower Bridge 2010年(平成22年)


タワー・ブリッジ Tower Bridge 2010年(平成22年)


タワー・ブリッジ Tower Bridge 2010年(平成22年)


探偵事務所 Detective Office 雑居ビル Mixed residence building 2015年(平成27年)


探偵事務所 Detective Office 雑居ビル Mixed residence building 2015年(平成27年)


探偵事務所 Detective Office 雑居ビル Mixed residence building 2015年(平成27年)


煉瓦造りの銀行 Brick Bank 2016年(平成28年)


煉瓦造りの銀行 Brick Bank 2016年(平成28年)


煉瓦造りの銀行 Brick Bank 2016年(平成28年)


ビッグ・ベン Big Ben 2016年(平成28年)


ビッグ・ベン Big Ben 2016年(平成28年)


街の本屋 Bookshop 2020年(令和2年)


街の本屋 Bookshop 2020年(令和2年)


街の本屋 Bookshop 2020年(令和2年)


にぎやかな街角 Assembly Square 2017年(平成29年)


にぎやかな街角 Assembly Square 2017年(平成29年)


にぎやかな街角 Assembly Square 2017年(平成29年)


ダイナー Diner 食堂車に似た道路沿いの簡易食堂 2018年(平成30年)


ダイナー Diner 食堂車に似た道路沿いの簡易食堂 2018年(平成30年)


街角の自動車整備工場 Corner Garage 2019年(平成31年)


街角の自動車整備工場 Corner Garage 2019年(平成31年)


石井柏亭(いしい・はくてい)Ishii Hakutei


12 Chapter 12

大正デモクラシーTaisho democracy

5 Section 5

市民文化の発達

Development of Civic culture

 

天皇機関説(てんのう・きかんせつ)the imperial agency theory


思想・学問・教育

Thought, Scholarship, Education

大正政変(たいしょう・せいへん)Taishō political crisis以来、著しく発展した議会政治parliamentary politics政党内閣制party cabinet system実現の声は、新しい憲法学説constitutional theories政治学説political theoriesを生み出した。

Since the Taisho Coup, calls for the realization of parliamentary politics and a party cabinet system have developed significantly, giving rise to new constitutional theories and political theories.


美濃部達吉(みのべ・たつきち)Tatsukichi Minobe


上杉慎吉(うえすぎ・しんきち)Uesugi Shinkichi


憲法学説constitutional theoryとしては、東大教授professor at the University of Tokyo美濃部達吉(みのべ・たつきち)Tatsukichi Minobeが、国家the state法人corporationとみて、主権sovereignty国家the stateにあり天皇the emperor国家統治national governance機関the organであるとする天皇機関説(てんのう・きかんせつ)the imperial agency theoryを主張し、上杉慎吉(うえすぎ・しんきち)Uesugi Shinkichiらの天皇主権論theory of imperial sovereigntyとの間に激しい論争fierce controversy1912年(大正1年)~1913年(大正2年))を引き起こしたが、市民社会civil society強力な世論strong public opinionに支えられて支配的な学説dominant theoryとなった。

Regarding constitutional theory, Tatsukichi Minobe, a professor at the University of Tokyo, advocated the imperial agency theory, which views the state as a corporation, holds sovereignty in the state, and the emperor is the organ of national governance, and Shinkichi Uesugi. Shinkichi and others' theory of imperial sovereignty caused a fierce controversy (1912-1913), but it became the dominant theory supported by strong public opinion in civil society. It became.


吉野作造(よしの・さくぞう)Sakuzō Yoshino


政治学説political theoryとしては、東大教授professor at the University of Tokyo吉野作造(よしの・さくぞう)Sakuzō Yoshino民本主義(みんぽん・しゅぎ)Minpon Shugione form of Democracy)を唱え、民衆の世論public opinionを尊重しつつ衆議院the House of Representativesを基礎とする政党内閣制political party cabinet systemを主張した。

As a political theory, Sakuzo Yoshino, a professor at the University of Tokyo, advocated democratism, advocating a political party cabinet system based on the House of Representatives while respecting public opinion.


森戸辰男(もりと・たつお)Morito Tatsuo


高畠素之(たかばたけ・もとゆき)Motoyuki Takabatake


これらとともに大正時代the Taisho era思想界the world of thoughtを特徴づけたのは、社会主義思想socialist thought発達developmentであった。

Along with these, what characterized the world of thought during the Taisho era was the development of socialist thought.

当初は、森戸事件(もりと・じけん)Morito incidentに見られるように政府の厳しい警戒the government's strict precautionsのなかで十分な研究はできなかったものの、1920年(大正9年)前後頃からの労農運動the worker-peasant movementの発展とともに、哲学philosophy経済学economics歴史学historyなどの分野におけるマルクス主義的研究Marxist researchが起こって次第に広がり、『資本論(しほんろん)Capital』も高畠素之(たかばたけ・もとゆき)Motoyuki Takabatakeによって初めて完訳された。

At first, sufficient research was not possible due to the government's strict precautions as seen in the Morito Incident, but with the development of the worker-peasant movement around 1920 (Taisho 9), philosophy, economics, and history were studied. Marxist research in such fields began and gradually spread, and ``Das Kapital'' was also completely translated for the first time by Motoyuki Takabatake.


大杉栄(おおすぎ・さかえ)Ōsugi Sakae


荒畑寒村(あらはた・かんそん)Kanson Arahata


1910年代に、大杉栄(おおすぎ・さかえ)Ōsugi Sakae荒畑寒村(あらはた・かんそん)Kanson Arahataらは『近代思想Modern Thought』・『文明批評Bunmei Critique』・『労働新聞Rōdō Shimbun』を発刊publishedしていたが、厳しい弾圧severely suppressedを受けた。

In the 1910s, Osugi Sakae, Arahata Kanson, and others published ``Modern Thought,'' ``Bunmei Critique,'' and ``Rōdō Shimbun,'' but they were severely suppressed.


堺利彦(さかい・としひこ)Sakai Toshihiko


山川均(やまかわ・ひとし)Hitoshi Yamakawa


また堺利彦(さかい・としひこ)Sakai Toshihikoも、山川均(やまかわ・ひとし)Hitoshi Yamakawaらの参加を得て『新社会New Society』を発刊したが、厳しい警戒strict precautionsで十分な活動はできなかった。

Toshihiko Sakai also published ``New Society'' with the participation of Hitoshi Yamakawa and others, but he was unable to carry out sufficient activities due to strict precautions.


森戸辰男(もりと・たつお)Morito Tatsuo


大内兵衛(おおうち・ひょうえ)Ōuchi Hyōe


森戸事件(もりと・じけん)Morito incident

東京帝国大学助教授assistant professor at Tokyo Imperial University森戸辰男(もりと・たつお)Morito Tatsuoが、1920年(大正9年)に経済学部機関誌the Faculty of Economics magazine経済学研究Economic Research』の創刊号the first issueに載せた「クロポトキンの社会思想の研究study of Kropotkin's social thought」が危険思想dangerous ideaとみなされ、森戸辰男(もりと・たつお)Morito Tatsuo発行人the publisher大内兵衛(おおうち・ひょうえ)Ōuchi Hyōe助教授Assistant Professor2人が休職処分placed on administrative leaveとなり、有罪guiltyにされた事件。

Tatsuo Morito, an assistant professor at Tokyo Imperial University, published a ``study of Kropotkin's social thought'' in the first issue of the Faculty of Economics magazine ``Economic Research'' in 1920 (Taisho 9), which was deemed to be a dangerous idea. Tatsuo Morito and the publisher, Assistant Professor Hyoe Ouchi, were placed on administrative leave and found guilty.

これは、学問・思想に対する弾圧suppression of academics and ideasとして非常な反響tremendous reactionを呼んだが、昭和the Showa eraに入って次々起こる弾圧the series of suppressionsへの第一歩the first stepでもあった。

This caused a tremendous reaction as a suppression of academics and ideas, but it was also the first step in the series of suppressions that would occur in the Showa era.


本多光太郎(ほんだ・こうたろう)Kotaro Honda


平賀譲(ひらが・ゆずる)Yuzuru Hiraga


この時代も、自然科学natural sciencesは、前代に続いて軍事・産業the military and industryと結びついて発達developedしたが、前代と比べた場合の特徴は、重工業heavy industryの発達に伴う科学技術研究scientific and technological researchの発展(たとえば本多光太郎(ほんだ・こうたろう)Kotaro HondaKS磁石鋼KS magnet steelの発明(1917年(大正6年))、平賀譲(ひらが・ゆずる)Yuzuru Hiragaによる軍艦設計warship designなど)と、各種研究機関various research institutesの設立の急速な進展とにあった。

In this period as well, the natural sciences developed in conjunction with the military and industry, just as they had in the previous era, but compared to the previous era, a distinctive feature was the development of scientific and technological research that accompanied the development of heavy industry (for example, Kotaro Honda). This was due to the invention of KS magnet steel by Kotaro (1917), the warship design by Yuzuru Hiraga, etc., and the rapid progress in the establishment of various research institutes.

しかし、この時代の学問の全体的動向について最も目に付くのは、社会科学social sciences人文科学humanitiesが、社会秩序social order矛盾contradictionsの激化とともに著しい発達を遂げたことである。

However, what is most noticeable about the overall academic trends of this era is that the social sciences and humanities achieved remarkable development as the contradictions in the social order intensified.


福田徳三(ふくだ・とくぞう)Tokuzō Fukuda


櫛田民蔵(くしだ・たみぞう)Kushida Tamizō


美濃部達吉(みのべ・たつきち)Tatsukichi Minobe天皇機関説(てんのう・きかんせつ)the imperial agency theoryや、政治学political scienceにおける吉野作造(よしの・さくぞう)Sakuzō Yoshino民本主義(みんぽん・しゅぎ)Minpon Shugione form of Democracy)の主張のほか、経済学economicsでは、福田徳三(ふくだ・とくぞう)Tokuzō Fukuda社会政策学会派Social Policy Academy factionに属して経済理論economic theory社会政策social policy労働問題labor issuesなど多方面の研究を進め、河上肇(かわかみ・はじめ)Hajime Kawakami櫛田民蔵(くしだ・たみぞう)Kushida Tamizōらによってマルクス主義Marxismの研究が進められた。

In addition to Tatsukichi Minobe's theory of the imperial agency and Sakuzo Yoshino's advocacy of civil rights in political science, Tokuzo Fukuda, who belonged to the Social Policy Academy faction in economics, focused on economic theory, social policy, and labor issues. He carried out research in a variety of fields, including Hajime Kawakami and Mizou Kushida, who advanced the study of Marxism.


河上肇(かわかみ・はじめ)Hajime Kawakami


貧乏物語(びんぼう・ものがたり)Poverty Story』を著した河上肇(かわかみ・はじめ)Hajime Kawakamiは、1919年(大正8年)に雑誌magazine社会問題研究Social Problem Research』を創刊してマルクス主義経済学Marxist economics普及啓蒙spread and enlightenを行った。

Hajime Kawakami, who wrote ``Poverty Story'', founded the magazine ``Social Problem Research'' in 1919 (Taisho 8) to spread and enlighten Marxist economics.


西田幾多郎(にしだ・きたろう)Kitaro Nishida


哲学philosophyでは、オイケンEuckenベルグソンBergsonなどの新理想主義哲学new idealist philosophiesが新たに紹介されたが、西田幾多郎(にしだ・きたろう)Kitaro Nishidaは、ドイツ観念論哲学German idealist philosophy東洋思想Eastern thoughtを加味して独自の観念論体系system of idealismを打ち立てた。

In philosophy, new idealist philosophies such as Eucken and Bergson were introduced, but Kitaro Nishida established his own system of idealism by adding Eastern thought to German idealist philosophy.

善の研究(ぜんのけんきゅう)Study of Goodness』は、その代表的著作である。

``Study of Goodness'' is his representative work.


田中王堂(たなか・おうどう)Tanaka Ōdō


桑木厳翼(くわき・げんよく)Kuwaki Gen’yoku


そのほか、田中王堂(たなか・おうどう)Tanaka Ōdōプラグマティズムpragmatismを研究し、桑木厳翼(くわき・げんよく)Kuwaki Gen’yokuカントKantの研究で名高い。

In addition, Ohdo Tanaka is famous for his research on pragmatism, and Genyoku Kuwaki is famous for his research on Kant.


白鳥庫吉(しらとり・くらきち)Shiratori Kurakichi


津田左右吉(つだ・そうきち)Tsuda Sōkichi


歴史学the field of historyでは、白鳥庫吉(しらとり・くらきち)Shiratori Kurakichi中国古代史ancient Chinese history西域史the history of the Western regionに関する研究で国際的評価を受ける業績を残したが、その弟子の津田左右吉(つだ・そうきち)Tsuda Sōkichiは、『神代史の研究(じんだいし・の・けんきゅう)History of the Age of Gods』などで日本古代史ancient Japanese historyに独自の合理主義的研究rationalist researchを進め、また国民的視野national perspectiveに基づく思想史の研究research on the history of ideasに新生面を開いた。

In the field of history, Kurakichi Shiratori's research on ancient Chinese history and the history of the Western region left behind achievements that received international acclaim, but his disciple Sokichi Tsuda published the book ``History of the Age of Gods''. He advanced his own rationalist research into ancient Japanese history through works such as ``Research'' and opened up a new field of research on the history of ideas based on a national perspective.


内藤湖南(ないとう・こなん)Naitō Konan


西田直二郎(にしだ・なおじろう)Nishida Naojiro


三浦周行(みうら・ひろゆき)Miura Hiroyuki


このほかに、中国史Chinese history内藤湖南(ないとう・こなん)Naitō Konan文化史学cultural historyを展開した西田直二郎(にしだ・なおじろう)Nishida Naojiro日本法制史the history of Japanese legal systems三浦周行(みうら・ひろゆき)Miura Hiroyukiなどが知られる。

Other well-known scholars include Konan Naito, who studied Chinese history, Naojiro Nishida, who developed cultural history, and Hiroyuki Miura, who studied the history of Japanese legal systems.


柳田国男(やなぎた・くにお)Kunio Yanagita


また柳田国男(やなぎた・くにお)Kunio Yanagita日本民俗学Japanese Folklore studiesの創始者として知られる。

Kunio Yanagi is also known as the founder of Japanese folklore.


武者小路実篤(むしゃのこうじ・さねあつ)Saneatsu Mushanokōji


志賀直哉(しが・なおや)Naoya Shiga


有島武郎(ありしま・たけお)Takeo Arishima


里見弴(さとみ・とん)Ton Satomi


長与善郎(ながよ・よしろう)Yoshirō Nagayo


文学Literature

明治末期the end of the Meiji period1910年(明治43年)、雑誌magazine白樺(しらかば)Shirakaba』を創刊foundedして人道主義humanitarianism理想主義idealismを掲げた武者小路実篤(むしゃのこうじ・さねあつ)Saneatsu Mushanokōji志賀直哉(しが・なおや)Naoya Shiga有島武郎(ありしま・たけお)Takeo Arishima里見弴(さとみ・とん)Ton Satomi長与善郎(ながよ・よしろう)Yoshirō Nagayo学習院出身者のグループA group of Gakushuin graduates白樺派(しらかばは)Shirakabaha groupと呼ばれ、第一次世界大戦World War I中の好景気economic boomと、大正デモクラシーTaisho democracy風潮trendに支えられ、人々の心をとらえた。

In 1910, at the end of the Meiji period, Mushanokoji Saneatsu and Shiga Naoya founded the magazine Shirakaba and advocated humanitarianism and idealism. A group of Gakushuin graduates, including Takeo Arishima, Satomiton, and Yoshio Nagayo, was known as the Shirakabaha group, which was founded during the economic boom during World War I and during the Taisho Era. Supported by the trend of democracy, it captured the hearts of the people.


久米正雄(くめ・まさお)Masao Kume


芥川龍之介(あくたがわ・りゅうのすけ)Ryūnosuke Akutagawa


菊池寛(きくち・かん)Kan Kikuchi


山本有三(やまもと・ゆうぞう)Yūzō Yamamoto


大正時代the Taisho periodに入って久米正雄(くめ・まさお)Masao Kume芥川龍之介(あくたがわ・りゅうのすけ)Ryūnosuke Akutagawa菊池寛(きくち・かん)Kan Kikuchi山本有三(やまもと・ゆうぞう)Yūzō Yamamotoらは雑誌magazine新思潮(しんしちょう)Shinshicho』を復刊republished1914年(大正3年))し、近代的な理知主義modern intellectualismを唱えて白樺派(しらかばは)the Shirakaba schoolに対抗した(新思潮派(しんしちょうは)Shinshichoha)。

In the Taisho period, Masao Kume, Ryunosuke Akutagawa, Hiroshi Kikuchi, and Yuzo Yamamoto republished the magazine Shinshicho (1914), advocating modern intellectualism and establishing the Shirakaba school. (Shinchoha).


広津和郎(ひろつ・かずお)Kazuo Hirotsu


葛西善蔵(かさい・ぜんぞう)Zenzō Kasai


宇野浩二(うの・こうじ)Kōji Uno


佐藤春夫(さとう・はるお)Haruo Satō


久保田万太郎(くぼた・まんたろう)Mantarō Kubota


そのほか、早稲田大学出身graduated from Waseda University広津和郎(ひろつ・かずお)Kazuo Hirotsu葛西善蔵(かさい・ぜんぞう)Zenzō Kasai宇野浩二(うの・こうじ)Kōji Unoらは自然主義naturalismの流れをくんで、早稲田派(わせだは)the Waseda schoolと呼ばれ、慶応大学出身graduates from Keio University反自然主義的anti-naturalistic耽美的aesthetic傾向をもった佐藤春夫(さとう・はるお)Haruo Satō久保田万太郎(くぼた・まんたろう)Mantarō Kubotaらの三田派(みたは)The Mita schoolも活躍した。

In addition, Kazuo Hirotsu, Zenzo Kasai, and Koji Uno, who graduated from Waseda University, are descendants of naturalism and are called the Waseda school, while graduates from Keio University are anti-naturalistic and aesthetic. The Mita school, consisting of Haruo Sato and Mantaro Kubota, was also active.

しかし、第一次世界大戦World War I後のわが国の社会矛盾the social contradictionsが深く激しくなるにつれて、文学界the literary worldの動向にも大きな動揺と変化が現れた。

However, as the social contradictions in our country became deeper and more intense after World War I, major turmoil and changes appeared in trends in the literary world.


有島武郎(ありしま・たけお)Takeo Arishima


武者小路実篤(むしゃのこうじ・さねあつ)Saneatsu Mushanokōji


白樺派(しらかばは)the Shirakaba school理想主義The idealism社会矛盾social contradictionsの前に無力となり、有島武郎(ありしま・たけお)Takeo Arishima社会主義socialismに目覚め、プロレタリア文学proletarian literatureを唱えながらその立場に入りきれず自殺committed suicideし、武者小路実篤(むしゃのこうじ・さねあつ)Saneatsu Mushanokōjiは、階級対立class conflictsを超越した勤労と芸術の調和work and art could harmonizeする「新しい村new village」造りを試みたが失敗した。

The idealism of the Shirakaba school became powerless in the face of social contradictions, and Takeo Arishima awakened to socialism and advocated proletarian literature, but was unable to accept that position and committed suicide. Atsu) attempted to create a ``new village'' where work and art could harmonize, transcending class conflicts, but failed.


谷崎潤一郎(たにざき・じゅんいちろう)Jun'ichirō Tanizaki


永井荷風(ながい・かふう)Kafū Nagai


また激化する社会矛盾social contradictionsとの直接のかかわりを避けて、反俗anti-vulgarity官能sensuality詩情poetryの世界にひたった谷崎潤一郎(たにざき・じゅんいちろう)や永井荷風(ながい・かふう)は耽美派(たんびは)と呼ばれ、『明星Myojo』・『スバルSubaru』・『三田文学Mita Bungaku』などに拠った作家のうちにもこの傾向は強かった。

In addition, Junichiro Tanizaki and Kafu Nagai, who avoided direct involvement with the intensifying social contradictions and immersed themselves in the world of anti-vulgarity, sensuality, and poetry, were considered aestheticists. This tendency was also strong among the writers who were called ``Myojo'', ``Subaru'', ``Mita Bungaku'', etc.


長塚節(ながつか・たかし)Takashi Nagatsuka


秋田雨雀(あきた・うじゃく)Ujaku Akita


しかし、『(つち)Tsuchi』を著した長塚節(ながつか・たかし)Takashi Nagatsuka秋田雨雀(あきた・うじゃく)Ujaku Akitaなど、民衆的立場に近づく作家も現れ、労働者の作家worker writers自身によるプロレタリア文学proletarian literatureが生まれてきた。

However, some writers, such as Nagatsuka Takashi and Akita Ujaku, who wrote ``Tsuchi'', appeared, and proletarian literature by worker writers themselves began to emerge. I was born.


藤森成吉(ふじもり・せいきち)Fujimori Seikichi


葉山嘉樹(はやま・よしき)Yoshiki Hayama


1921年(大正10年)に創刊された雑誌『種蒔く人(たねまく・ひと)Tane maku Hito』はその中心であり、次いで『文芸戦線(ぶんげい・せんせん)Bungei sensen』(1924年(大正13年))が創刊され、そのなかから藤森成吉(ふじもり・せいきち)Fujimori Seikichi渡辺崋山(わたなべ・かざん)Watanabe Kazan』・葉山嘉樹(はやま・よしき)Yoshiki Hayama海に生くる人々(うみにいくる・ひとびと)People Living in the Sea』などが生まれた。

The magazine ``Seed Sower'', which was launched in 1921 (Taisho 10), was the centerpiece, followed by ``Bungei Sensen'' (1924), among which Fujimori Seikichi (Fujimori Jo Kichi) ``Watanabe Kazan'' and Hayama Yoshiki's ``People Living in the Sea'' were born.


中里介山(なかざと・かいざん)Nakazato Kaizan


吉川英治(よしかわ・えいじ)Eiji Yoshikawa


大仏次郎(おさらぎ・じろう)Jirō Osaragi


菊池寛(きくち・かん)Kan Kikuchi


直木三十五(なおき・さんじゅうご)Sanjugo Naoki


江戸川乱歩(えどがわ・らんぽ)Edogawa Ranpo


大衆文学(たいしゅう・ぶんがく)popular literature

新聞newspapers雑誌magazinesなどの発行に伴って、娯楽本位の読物entertainment-oriented reading materialが多く書かれるようになった。

With the publication of newspapers and magazines, more and more entertainment-oriented reading material began to be written.

中里介山(なかざと・かいざん)Nakazato Kaizan大菩薩峠(だいぼさつとうげ)Daibosatsu Pass』、吉川英治(よしかわ・えいじ)Eiji Yoshikawa宮本武蔵(みやもと・むさし)Miyamoto Musashi』、大仏次郎(おさらぎ・じろう)Jirō Osaragi鞍馬天狗(くらま・てんぐ)Kurama Tengu』などが多くの読者を獲得し、そのほか菊池寛(きくち・かん)Kan Kikuchi大衆文学(たいしゅう・ぶんがく)popular literatureに入るようになり、直木三十五(なおき・さんじゅうご)Sanjugo Naoki江戸川乱歩(えどがわ・らんぽ)Edogawa Ranpoなどが出た。

Daibosatsu Pass by Kaizan Nakazato, Miyamoto Musashi by Eiji Yoshikawa, Kurama Tengu by Jiro Osaragi, and others have gained many readers, as well as Hiroshi Kikuchi. He began to enter popular literature, with artists such as Sanjugo Naoki and Ranpo Edogawa.


夏目漱石(なつめ・そうせき)Natsume Sōseki


鈴木三重吉(すずき・みえきち)Miekichi Suzuki


児童文学(じどう・ぶんがく)Children's literature

夏目漱石(なつめ・そうせき)Natsume Sōseki門下の鈴木三重吉(すずき・みえきち)Miekichi Suzuki小説novelsから童話children's storiesに転じ、1918年(大正7年)に童話童謡the children's story and nursery rhyme雑誌magazine赤い鳥(あかいとり)Akai tori』を創刊し、児童文化children's cultureの発展に尽くし、のちの生活綴方(せいかつつづりかた)how to spell life運動movementにも影響を与えた。

Miekichi Suzuki, a disciple of Soseki, turned from novels to children's stories, and in 1918 (Taisho 7), he launched the children's story and nursery rhyme magazine ``Akai Tori'', devoted himself to the development of children's culture, and later created a book about how to spell life. (1) It also influenced the movement.


高村光太郎(たかむら・こうたろう)Kōtarō Takamura


野口米次郎(のぐち・よねじろう)Yonejirō Noguchi


千家元麿(せんげ・もとまろ)Senge Motomaro


佐藤春夫(さとう・はるお)Haruo Satō


室生犀星(むろう・さいせい)Murō Saisei


萩原朔太郎(はぎわら・さくたろう)Sakutarō Hagiwara


poetryでは、象徴詩symbolic poems高村光太郎(たかむら・こうたろう)Kōtarō Takamura野口米次郎(のぐち・よねじろう)Yonejirō Noguchiら、抒情詩lyrical poems千家元麿(せんげ・もとまろ)Senge Motomaro佐藤春夫(さとう・はるお)Haruo Satō室生犀星(むろう・さいせい)Murō Saisei萩原朔太郎(はぎわら・さくたろう)Sakutarō Hagiwaraらが出た。

In terms of poetry, symbolic poems include Kotaro Takamura and Yonejiro Noguchi, and lyrical poems include Motomaro Senke, Haruo Sato, Saisei Murou, and Sakutaro Hagiwara. Sakutaro) and others appeared.


島木赤彦(しまき・あかひこ)Shimaki Akahiko


斎藤茂吉(さいとう・もきち)Mokichi Saitō


歌壇the poetry worldではアララギ派the Araragi schoolが中心で、島木赤彦(しまき・あかひこ)Shimaki Akahiko斎藤茂吉(さいとう・もきち)Mokichi Saitōらが名高い。

In the poetry world, the Araragi school is the main group, and Akahiko Shimaki and Mokichi Saito are famous.


坪内逍遥(つぼうち・しょうよう)Tsubouchi Shōyō


島村抱月(しまむら・ほうげつ)Hogetsu Shimamura


松井須磨子(まつい・すまこ)Sumako Matsui


音楽Music演劇Theater

新劇の発達Development of Shingeki

坪内逍遥(つぼうち・しょうよう)Tsubouchi Shōyō島村抱月(しまむら・ほうげつ)Hogetsu Shimamura文芸協会(ぶんげい・きょうかい)The Literary Associationは、1913年(大正2年)に解散したが、松井須磨子(まつい・すまこ)Sumako Matsuiらと1913年(大正2年)に芸術座(げいじゅつざ)Geijutsu-zaを結成した。

The Literary Association of Shoyo Tsubouchi and Hogetsu Shimamura was disbanded in 1913 (Taisho 2), but Sumako Matsui and others formed a literary association in 1913 (Taisho 2). Geijutsu-za was formed in 1913.


人形の家(にんぎょうの・いえ)A Doll's House


この芸術座(げいじゅつざ)Geijutsu-zaによる『人形の家(にんぎょうの・いえ)A Doll's House』の上演は、松井須磨子(まつい・すまこ)Sumako Matsuiの名演技とともに有名であった。

This production of ``A Doll's House'' by Geijutsuza was famous for its outstanding performance by Sumako Matsui.


小山内薫(おさない・かおる)Kaoru Osanai


二代目市川左団次(にだいめ・いちかわ・さだんじ)Ichikawa Sadanji II


いっぽう小山内薫(おさない・かおる)Kaoru Osanai二代目市川左団次(にだいめ・いちかわ・さだんじ)Ichikawa Sadanji IIによって作られた自由劇場(じゆう・げきじょう)the Jiyu Gekijoは、1919年(大正8年)の公演を最後に自然消滅したが、わが国の近代的な新劇(しんげき)Shingekinew drama)の基礎は、文芸協会(ぶんげい・きょうかい)The Literary Association自由劇場(じゆう・げきじょう)the Jiyu Gekijoによって築かれたといえる。

On the other hand, the Jiyu Gekijo, created by Kaoru Osanai and the second generation Sadanji Ichikawa, disappeared naturally after its last performance in 1919 (Taisho 8), but the basis of Japan's modern new drama is the literary arts. It can be said that it was built by the association and the Free Theater.


築地小劇場(つきじ・しょうげきじょう)the Tsukiji Small Theater


しかし、近代演劇modern theaterの発達に画期的な役割を果たしたのは、なんといっても築地小劇場(つきじ・しょうげきじょう)the Tsukiji Small Theaterであった。

However, it was the Tsukiji Small Theater that played a groundbreaking role in the development of modern theater.


土方与志(ひじかた・よし)Yoshi Hijikata


1924年(大正13年)、小山内薫(おさない・かおる)Kaoru Osanaiドイツの表現主義演劇German expressionist theaterを学んで帰国した土方与志(ひじかた・よし)Yoshi Hijikataとともに築地小劇場(つきじ・しょうげきじょう)the Tsukiji Small Theaterを創立し、自然主義作家naturalistic writers翻訳劇translated plays小山内薫(おさない・かおる)Kaoru Osanaiらの創作劇original playsを上演し好評を得た。

In 1924 (Taisho 13), Kaoru Osanai founded the Tsukiji Small Theater with Yoshi Hijikata, who had returned to Japan after studying German expressionist theater. A play created by Kaoru and others was performed and was well received.


喜多村緑郎(きたむら・ろくろう)Kitamura Rokuro


沢田正二郎(さわだ・しょうじろう)Sawada Shōjirō


壮士芝居(そうし・しばい)sōshi playsから起こった新派劇(しんぱげき)Shinpa Gekia new school of theater)も、喜多村緑郎(きたむら・ろくろう)Kitamura Rokuroらが出て『不如帰(ほととぎす)Hototogisu』などの悲劇tragediesを取り上げ、また沢田正二郎(さわだ・しょうじろう)Sawada Shōjirōによって創立された新国劇(しん・こくげき)Shinkokugekiも、リアルな剣劇sword playsを取り入れ、ともに大衆演劇(たいしゅう・えんげき)Taishū engekitheatre of/for the masses)としての地位を確立した。

Shinpa Geki, which evolved from Soushi Shibai, featured tragedies such as ``Hototogisu,'' with the likes of Kitamura Rokuro, and Shinkokugeki, founded by Shojiro Sawada, incorporated realistic sword plays and both became popular with the masses. It has established itself as a theater.


三浦環(みうら・たまき)Tamaki Miura


蝶々夫人(ちょうちょう・ふじん)Madama Butterfly


第一次世界大戦World War I中から世界的な音楽家world-famous musiciansが次々と訪れ、これが近代音楽の発達development of modern musicに大きな刺激となった。

Beginning during World War I, world-famous musicians visited here one after another, and this served as a great stimulus for the development of modern music.

声楽家vocalist三浦環(みうら・たまき)Tamaki Miuraの演じたオペラThe opera蝶々夫人(ちょうちょう・ふじん)Madama Butterfly』は、欧米Europe and the United States各国の楽団orchestrasで高い評価を受けた。

The opera ``Madama Butterfly,'' performed by vocalist Tamaki Miura, received high praise from orchestras in Europe and the United States.


山田耕筰(やまだ・こうさく)Kōsaku Yamada


近衛秀磨(このえ・ひでまろ)Hidemaro Konoye


また山田耕筰(やまだ・こうさく)Kōsaku Yamada1925年(大正14年)に日本交響楽協会Japan Symphony Orchestraを作ったが、はじめこれに加わっていた近衛秀磨(このえ・ひでまろ)Hidemaro Konoyeらは翌1926年(大正15年)に新交響楽団New Symphony Orchestraを結成した。

Furthermore, Kosaku Yamada created the Japan Symphony Orchestra in 1925 (Taisho 14), and Hidema Konoe and others who had originally joined this formed the New Symphony Orchestra in 1926 (Taisho 15).


宮城道雄(みやぎ・みちお)Michio Miyagi


また筝曲(そうきょく)the koto宮城道雄(みやぎ・みちお)Michio Miyagiが出て、新風を吹き込んだ。

Michio Miyagi also appeared on the koto, bringing a breath of fresh air.


岸田劉生(きしだ・りゅうせい)Ryūsei Kishida


高村光太郎(たかむら・こうたろう)Kōtarō Takamura


美術Art

大正期the Taisho periodには、まず洋画界Western painting world新しい動きnew movementsが目立ってきた。

In the Taisho period, new movements first became noticeable in the Western film world.

かねてより、文展(ぶんてん)Bunten文部省美術展覧会(もんぶしょう・びじゅつ・てんらんかい)the Ministry of Education Art Exhibition)の官僚風ないき方the bureaucratic styleに飽き足らぬものを感じていた岸田劉生(きしだ・りゅうせい)Ryūsei Kishidaは、高村光太郎(たかむら・こうたろう)Kōtarō Takamuraらとともに、印象派Impressionism以後の絵画思想作品painting ideas and worksの影響を受けて、1912年(大正1年)にフューザン会the Fuzan-kaiをつくり、洋画の近代化he modernization of Western paintingsに先鞭をつけた。

For some time, Ryusei Kishida had felt dissatisfied with the bureaucratic style of the Bunten (Ministry of Education art exhibition), and together with Kotaro Takamura and others, he began to explore painting ideas and works after Impressionism. Influenced by this, he founded the Fuzan-kai in 1912 (Taisho 1) and pioneered the modernization of Western films.


岸田劉生(きしだ・りゅうせい)Ryūsei Kishida


しかし岸田劉生(きしだ・りゅうせい)Ryūsei Kishidaは、やがて一転して北欧クラシック絵画classical Nordic paintingsの感化を受け、克明な写実と深い内面表現を加えて、1914年(大正3年)に草土社(そうどしゃ)Sodoshaを結成し大きな影響を与えた。

However, Ryusei Kishida eventually changed his mind and became influenced by classical Nordic paintings, adding clear realism and deep inner expression, and in 1914 he formed Sodosha, which had a great influence.


石井柏亭(いしい・はくてい)Ishii Hakutei


梅原龍三郎(うめはら・りゅうざぶろう)Ryūzaburō Umehara


坂本繁二郎(さかもと・はんじろう)Sakamoto Hanjirō


安井曾太郎(やすい・そうたろう)Sōtarō Yasui


しかし洋画界Western painting world最大の出来事は、二科会(にかかい)NIKA ASSOCIATIONの結成であった。

However, the biggest event in the Western film world was the formation of the Nikaka Association.

1914年(大正3年)石井柏亭(いしい・はくてい)Ishii Hakutei梅原龍三郎(うめはら・りゅうざぶろう)Ryūzaburō Umehara坂本繁二郎(さかもと・はんじろう)Sakamoto Hanjirōらは文展(ぶんてん)Bunten文部省美術展覧会(もんぶしょう・びじゅつ・てんらんかい)the Ministry of Education Art Exhibition)を離脱leftし、二科会(にかかい)NIKA ASSOCIATION結成formedし、在野意識の新作風creating new works with an independent mindsetのもとで安井曾太郎(やすい・そうたろう)Sōtarō Yasuiらも加わった。

In 1914 (Taisho 3), Hakutei Ishii, Ryuzaburo Umehara, Hanjiro Sakamoto, and others left the Bunten (Ministry of Education art exhibition) and formed Nikakai, creating new works with an independent mindset. Sotaro Yasui and others also joined the group under the wind.


梅原龍三郎(うめはら・りゅうざぶろう)Ryūzaburō Umehara


岸田劉生(きしだ・りゅうせい)Ryūsei Kishida


さらに1922年(大正11年)には、旧日本美術院the former Japan Art Academy洋画部the Western Painting Department脱退者those who leftが、梅原龍三郎(うめはら・りゅうざぶろう)Ryūzaburō Umeharaを加えて春陽会(しゅんようかい)Shunyo-kai art society結成formedし、岸田劉生(きしだ・りゅうせい)Ryūsei Kishidaらも参加joinedして洋画界the Western painting worldの一勢力となった。

Furthermore, in 1922 (Taisho 11), those who left the Western Painting Department of the former Japan Art Academy formed the Shunyoukai, with the addition of Ryuzaburo Umehara, and Ryusei Kishida and others also joined and became a force in the Western painting world. It became.


横山大観(よこやま・たいかん)Yokoyama Taikan


下村観山(しもむら・かんざん)Kanzan Shimomura


二科会(にかかい)NIKA ASSOCIATIONの発足は美術界the art worldにさまざまな波紋を与えたが、日本画Japanese paintingの分野でも、1914年(大正3年)、文展(ぶんてん)Buntenに不満を持つ横山大観(よこやま・たいかん)Yokoyama Taikan・(しもむらかんざん)下村観山(しもむら・かんざん)Kanzan Shimomuraらの旧日本美術院派The former Nippon Bijutsuin groupは、文展(ぶんてん)Buntenから独立independent日本美術院(にほん・びじゅついん)Nihon Bijutsuin再興re-establishedした。

The establishment of the Nika Society had various ripples in the art world, and in the field of Japanese painting as well, in 1914 (Taisho 3), Yokoyama Taikan and Shimomura Kanzan, who were dissatisfied with the Bunten, The former Nippon Bijutsuin group, led by Zan), became independent from Bunten and re-established the Nippon Bijutsuin.


前田青邨(まえだ・せいそん)Seison Maeda


安田靫彦(やすだ・ゆきひこ)Yukihiko Yasuda


小林古径(こばやし・こけい)Kokei Kobayashi


川端龍子(かわばた・りゅうし)Kawabata Ryūshi


小川芋銭(おがわ・うせん)Ogawa Usen


竹内栖鳳(たけうち・せいほう)Takeuchi Seihō


上村松園(うえむら・しょうえん)


この院展(いんてん)(日本美術院(にほん・びじゅついん)Nihon BijutsuinThe Inten schoolには、前田青邨(まえだ・せいそん)Seison Maeda安田靫彦(やすだ・ゆきひこ)Yukihiko Yasuda小林古径(こばやし・こけい)Kokei Kobayashi川端龍子(かわばた・りゅうし)Kawabata Ryūshi小川芋銭(おがわ・うせん)Ogawa Usenや、京都Kyoto竹内栖鳳(たけうち・せいほう)Takeuchi Seihō上村松園(うえむら・しょうえん)らが活躍した。

The Inten school included Seison Maeda, Yukihiko Yasuda, Kokei Kobayashi, Ryushi Kawabata, Usen Ogawa, and Takeuchi Seiho of Kyoto. Seiho) and Uemura Shoen were active.


朝倉文夫(あさくら・ふみお)Fumio Asakura


藤井浩祐(ふじい・こうすけ)Kosuke Fujii


高村光太郎(たかむら・こうたろう)Kōtarō Takamura


彫刻界the world of sculptureでは、明治末期the end of the Meiji periodから起こった塑像plastic statuesがこの時代の主流となり、文展(ぶんてん)Bunten朝倉文夫(あさくら・ふみお)Fumio Asakura院展(いんてん)Inten藤井浩祐(ふじい・こうすけ)Kosuke Fujii、ほかにロダンRodinの影響を受けた高村光太郎(たかむら・こうたろう)Kōtarō Takamuraらが、写実的手法realistic methodを進めてそれぞれ独自の作風を発展させた。

In the world of sculpture, the plastic statues that arose from the end of the Meiji period became the mainstream during this period, with artists such as Fumio Asakura of Bunten, Kosuke Fujii of Inten, and Kotaro Takamura, who was influenced by Rodin. Kotaro and others advanced the realistic method and developed their own unique styles.


1912年ストックホルムオリンピックThe 1912 Stockholm Olympics


生活文化の進展

Development of lifestyle culture

近代スポーツModern sportsは、学校・軍隊を通じて次第に広がり、オリンピックthe Olympicsにも1912年(明治45年)の5回ストックホルム大会the 5th Stockholm Games以来、次第に参加種目と参加選手が増えた。

Modern sports gradually spread through schools and the military, and since the 5th Stockholm Games in 1912 (Meiji 45), the number of participating events and athletes has gradually increased at the Olympics.


日本活動写真(にほん・かつどうしゃしん)Nippon Katsudō Shashin株式会社Kabushiki-gaisha日活(にっかつ)Nikkatsu


松竹キネマ(しょうちく・キネマ)Shochiku Cinema


映画Moviesも、1903年(明治36年)に浅草Asakusa常設館permanent museumができて以来、大正時代the Taisho eraには次第に盛んとなり、1912年(大正1年)には日本活動写真(にほん・かつどうしゃしん)Nippon Katsudō Shashin株式会社Kabushiki-gaisha日活(にっかつ)Nikkatsu)が、1920年(大正9年)には松竹キネマ(しょうちく・キネマ)Shochiku Cinemaが設立された。

Movies also gradually became popular in the Taisho era after a permanent museum was opened in Asakusa in 1903 (Meiji 36), and in 1912 (Taisho 1) Nippon Katsusha Photo Co., Ltd. (Nikkatsu) was established, and in 1920 ( Shochiku Cinema was established in 1919.

当初は無声映画silent filmsだったが、大正末年the late Taisho eraには発声映画audible filmsトーキーtalkies)が公開され、以後昭和初期the early Showa eraには大衆娯楽popular entertainmentとして盛んとなった。

Initially, they were silent films, but in the late Taisho era, audible films (talkies) were released, and from then on, they became popular as popular entertainment in the early Showa era.


ラジオ放送Radio broadcasting


ラジオ放送Radio broadcastingは、1924年(大正13年)に東京放送局Tokyo Broadcasting StationJOAK)・大阪放送局Osaka Broadcasting StationJOBK)が放送を開始し、翌1926年(大正15年)には日本放送協会(にっぽん・ほうそう・きょうかい)Japan Broadcasting Corporationが創設され、やがて全国に拡大した。

Radio broadcasting began in 1924 (Taisho 13) at the Tokyo Broadcasting Station (JOAK) and Osaka Broadcasting Station (JOBK), and the following year, in 1926 (Taisho 15), the Japan Broadcasting Corporation was established, and soon it spread nationwide. expanded to.


滝田樗陰(たきた・ちょいん)Takita Choin


中央公論(ちゅうおうこうろん)Chūō KōronCentral Review)』


吉野作造(よしの・さくぞう)Sakuzō Yoshino


第一次世界大戦World War I後、新聞newspapers雑誌magazines、その他出版活動publishing activitiesが新たに盛んになった。

After World War I, newspapers, magazines, and other publishing activities flourished.

滝田樗陰(たきた・ちょいん)Takita Choinという名編集者famous editorを擁した『中央公論(ちゅうおう・こうろん)Chūō KōronCentral Review)』は、1914年(大正3年)から吉野作造(よしの・さくぞう)Sakuzō Yoshino常連執筆者regular writerに迎えて、民本主義(みんぽん・しゅぎ)Minpon Shugi的風潮trendをリードした。

Chuokoron, which had a famous editor named Choin Takita, had Sakuzo Yoshino as a regular writer from 1914 (Taisho 3), and led the trend toward people's rights.


山本実彦(やまもと・さねひこ)Yamamoto Sanehiko


改造(かいぞう)Kaizō


1919年(大正8年)には、山本実彦(さねひこ)山本実彦(やまもと・さねひこ)Yamamoto Sanehikoが『改造(かいぞう)Kaizō』を創刊した。

In 1919 (Taisho 8), Sanehiko Yamamoto first published ``Kaizen''.

やがて社会主義者socialistsに多く紙面を提供し、『中央公論(ちゅうおう・こうろん)Chūō KōronCentral Review)』と並ぶ総合雑誌general magazineとなった。

Eventually, it provided a large amount of space to socialists and became a general magazine on a par with Chuokoron.


石橋湛山(いしばし・たんざん)Tanzan Ishibashi


東洋経済新報(とうよう・けいざい・しんぽう)Tōyō Keizai Shinpō


東洋経済新報(とうよう・けいざい・しんぽう)Tōyō Keizai Shinpō』(石橋湛山(いしばし・たんざん)Tanzan Ishibashiら)も急進的自由主義radical liberalismの主張を展開した。

Toyo Keizai Shimpo (Tanzan Ishibashi and others) also advocated radical liberalism.


菊池寛(きくち・かん)Kan Kikuchi


文藝春秋(ぶんげい・しゅんじゅう)Bungeishunjū


野間清治(のま・せいじ)Seiji Noma


キングKingu


また1923年(大正12年)菊池寛(きくち・かん)Kan Kikuchiによって文芸随筆誌literary essay magazineとして創刊された『文藝春秋(ぶんげい・しゅんじゅう)Bungeishunjū』は、やがて総合雑誌general magazineに変わり、1925年(大正14年)野間清治(のま・せいじ)Seiji Noma大日本雄弁会(だいにっぽん・ゆうべんかい)Greater Japan Oratorical Society講談社(こうだんしゃ)Kodanshaから大衆雑誌popular magazineとして『キングKingu』が創刊された。

Bungeishunju, which was first published in 1923 (Taisho 12) by Kikuchi Hiroshi as a literary essay magazine, eventually became a general magazine, and in 1925 (Taisho 14) Noma Seiji's ``King'' was launched as a popular magazine by Kodansha, Japan Orent Society.

また週刊誌Weekly magazinesも発行され始めた。

Weekly magazines also began to be published.


大阪朝日新聞(おおさか・あさひ・しんぶん)Osaka Asahi Shimbun



大阪毎日新聞(おおさか・まいにち・しんぶん)Osaka Mainichi Shimbun


新聞newspapersも、大正末期the late Taisho periodに『大阪朝日新聞(おおさか・あさひ・しんぶん)Osaka Asahi Shimbun』と『大阪毎日新聞(おおさか・まいにち・しんぶん)Osaka Mainichi Shimbun』が100万部を突破した。

As for newspapers, ``Osaka Asahi Shimbun'' and ``Osaka Mainichi Shimbun'' exceeded 1 million copies in the late Taisho period.


現代日本文学全集(げんだいにほん・ぶんがくぜんしゅう)Complete Works of Modern Japanese Literature


そして、昭和に入り、1926年(昭和1年)12月、改造社(かいぞうしゃ)Kaizōshaが『現代日本文学全集(げんだいにほん・ぶんがくぜんしゅう)Complete Works of Modern Japanese Literature』(全63冊)を11円で刊行、30万部の予約を集め、ここに円本(えんぽん)the yen book時代が始まった。

Then, in December 1926 (Showa 1), Kaishosha published ``Complete Works of Modern Japanese Literature'' (all 63 volumes) at 1 yen each, and 300,000 copies were reserved, and this is the yen book. The era has begun.


岩波文庫(いわなみ・ぶんこ)Iwanami Bunko


1927年(昭和2年)から岩波文庫(いわなみ・ぶんこ)Iwanami Bunkoの刊行も開始された。

Publication of Iwanami Bunko began in 1927 (Showa 2).






















































































































































 

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